تاریخ: ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۲:۴۰
بازدید: ۵۶۸
کد خبر: ۲۴۷۵۹۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

پیگیری یک سوژه| معدن قلعه‌گاه و استمرار تنش بین سرمایه‌گذار و مردم/ مردم: احقاق حق مطالبه جدی اهالی روستاست

‌می‌متالز - اگرچه با انعکاس مشکلات معدن قلعه‌گاه و ورود نماینده، ولی فقیه در کردستان آرامشی دو سه ماهه به روستا بازگشت، اما بار دیگرتنش‌ها بین سرمایه‌گذار و اهالی این روستابالا گرفته تا جایی که ۲۱ نفر از اهالی این روستا در دستگاه قضا به عناوین مختلف محکوم به پرداخت جرائم و حبس شده‌اند.

به گزارش می‌متالز، قلعه‌گاه آخرین روستای بخش موچش است روستایی با ۶۰ خانوار و جمعیتی بالغ بر ۷۰۰ نفر که ۳۵۰ نفر آن‌ها ساکن و ۳۵۰ نفر دیگر به صورت فصلی در فصل کشاورزی به روستا بر می‌گردند.

به جز یک جاده بین مزارع، هیچ مسیر دیگری برای رسیدن به معدن مکشوفه وجود ندارد که بنا به گفته اهالی روستا، این جاده بین مزارع نیز اراضی کشاورزی مردم بوده و برای آن سند مالکیت دارند.

در این روستا ۳۵ جفت کشاورزی (واحد شمارش سطح کشاورزی در بین کشاورزان بومی)، ۳۵ چشمه آب و دو رودخانه فصلی وجود دارد که مردم از این منابع آبی برای شرب، کشاورزی و دامداری استفاده می‌کند.

در حال حاضر دو واحد تولیدی ۳۷۰ راسی دام سبک نیز در روستا فعال است و در کنار این واحد‌ها مردم نیز در زمینه دامداری در کنار کشاورزی فعالیت دارند که هر دوی این واحد‌ها با تسهیلات بانکی ایجاد شده است.

دوازدهم مهرماه امسال در خبرگزاری فارس طی گزارشی با عنوان «معدنی که کابوس مردم روستا شده است/ چرایی مخالفت مردم با «معدن قلعه‌گاه» دغدغه‌های مردم را به گوش مسوولان رساندیم.

گزارشی که بلافاصله با واکنش نماینده، ولی فقیه در کردستان مواجه شد و برای بررسی موضوع نماینده خود را به این روستا فرستاد تا از نزدیک چرایی مساله را با نگاهی کارشناسانه دنبال کند.


بازگشت آرامش به روستای قلعه‌گاه


ورود نماینده، ولی فقیه در کردستان به موضوع روستای قلعه‌گاه و پیگیری‌های ایشان از طریق دستگاه‌های مختلف موجب شد مردم با آرامش و به دور از تنش زندگی خود را از سر بگیرند و حتی کار تشکیل تعاونی برای روستا را دنبال کردند.

امروز چند نفر از اهالی روستای قلعه‌گاه با حضور در خبرگزاری فارس ضمن تقدیر از این رسانه به خاطر انعکاس مطالبات و خواسته‌هایشان به مسوولان استانی، عنوان کردند: در حالی که از همه جا قطع امید کرده بودیم با رسانه‌ای شدن موضوع روستای قلعه‌گاه و حضور نماینده، ولی فقیه در استان کردستان به موضوع این روستا بسیاری از مشکلات مردم حل شد و زندگی آن‌ها روی غلتک آرامش افتاد.

پیگیری یک سوژه| معدن قلعه‌گاه و استمرار تنش بین سرمایه‌گذار و مردم/ مردم: احقاق حق مطالبه جدی اهالی روستاست


کا عباس از اهالی این روستا هم با ابراز نگرانی از نحوه رفتار این سرمایه‌گذار می‌گوید؛ ۲ ردیف از درختان و آب کشاورزی بنده در نقشه معدن قرار دارد این در حالی است که براساس اسناد، این زمین‌ها بیش از ۲۵۰ تا ۳۰۰ سال است از پدران به ما به ارث رسیده که نمی‌توانیم به آسانی آن‌ها را از دست دهیم.

نمی‌شود به زور خانه و زندگی کسی را تصاحب کرد، اما اکنون شخصی تحت عنوان سرمایه‌گذار با ابزار زور و فشار از طریق برخی دستگاه‌ها و فرمانداری کامیاران به دنبال تصاحب این زمین‌هاست که حرف همه مردم روستا این است اجازه نمی‌دهیم روستا و اراضی کشاورزی‌مان را نابود کنند.

پیگیری یک سوژه| معدن قلعه‌گاه و استمرار تنش بین سرمایه‌گذار و مردم/ مردم: احقاق حق مطالبه جدی اهالی روستاست


ایرج سلطانیان هم می‌گوید: بعد از ورود نماینده، ولی فقیه به موضوع معدن قلعه‌گاه، حدود ۳ ماه آرامش کامل در روستا برقرار شد، اما طی چند هفته گذشته این سرمایه‌گذار معدن دوباره با عناوین مختلف برای مردم قلعه‌گاه مشکل و چالش ایجاد می‌کند و از مراجع قضایی هم شکایت کرده است.

برای مثال، یک کانکس را در زمین کشاورزی خانواده‌ای از اهالی روستا گذاشته بودند بدون اینکه رضایت آن خانواده را گرفته باشند، با هماهنگی با کلانتری موچش و بنا به درخواست صاحب زمین، ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر از مردم روستا و با صورت‌جلسه پاسگاه نیروی انتظامی آن را به کنار مسجد روستا آوردند.

چهار تا پنج شب هم برای این کانکس نگهبان گذاشتیم، اما یک شب ساعت ۲ افرادی ناشناس آن را آتش زده بودن که با کمک مردم آن را خاموش کردیم، دو شب بعد از این اتفاق هم باز چند نفر ناشناس اقدام به تیراندازی کردند و زن و بچه‌هایمان خیلی ترسیدند تعدادی از جوانان آبادی خواستند افراد ناشناس را دنبال کنند از ترس اینکه اتفاق ناگوارتری بیفتد، اجازه ندادیم.

این شخص سرمایه‌گذار تنش‌های زیادی در روستا ایجاد می‌کند بدون اجازه مالکان وارد اراضی کشاورزی می‌شود، بار‌ها تذکر داده‌ایم، ولی توجهی نمی‌کند از نماینده، ولی فقیه در کردستان می‌خواهیم حمایت از مردم این روستا را در راستای جلوگیری از تضییع حق و حقوشنان با هم کمک کند چرا که تنها امید امروز مردم این روستا نماینده محترم، ولی فقیه در کردستان و فرمانده سپاه بیت‌المقدس است.

در حال حاضر ما را در برخی ارگان‌ها تحت فشار قرار داده‌اند که باید زمین‌هایمان را به این شخص بفروشیم، اما سوال این است که آیا برای بهره‌برداری از یک معدن و رسیدن به خواسته یک سرمایه‌گذار، باید حق و حقوق مردم یک روستا از بین برود؟

مردم روستای قلعه‌گاه تولیدکننده هستند و نباید اجازه دهند در حق این مردم اجحاف شود ما به زندگی روستایی و کشاورزی دلخوش هستیم و اجازه نمی‌دهیم این آرامش را از ما بگیرند.

بهروز سلطانیان از دیگر ساکنان این آبادی که از فرهنگیان استان است می‌گوید: براساس نقشه ۱۶ نقطه معادل ۲۳ کیلومترمربع از تپه‌های اطراف روستا از سوی صنعت، معدن و تجارت برای این معدن سنگ آهن ثبت شده است که بخش زیادی از اراضی کشاورزی، منابع آبی و بخش‌های مختلف روستا را شامل می‌شود.

پیگیری یک سوژه| معدن قلعه‌گاه و استمرار تنش بین سرمایه‌گذار و مردم/ مردم: احقاق حق مطالبه جدی اهالی روستاست



مساله بسیار مهم این است که معدن در دل زندگی و کشاورزی مردم روستا قرار دارد و تمام منابع آبی و کشاورزی ما را دستخوش قرار می‌دهد، سوال ما این است که آیا استخراج این معدن با توجه به اینکه زندگی بیش از ۷۰۰ نفر از مردم یک آبادی را دچار تنش جدی می‌کند در بلند مدت و حتی میان مدت به صرفه خواهد بود و یا فقط منافع شخص و یا اشخاصی به عنوان سرمایه‌گذار را تامین می‌کند.

می‌گوید جاده می‌سازم وقتی آب که مایه حیات و کشاورزی و دامداری که اشتغال مردمان قلعه گاه را تضمین می‌کند از بین می‌رود جاده دسترسی به شهر برای ما چه ارزشی خواهد داشت!

یکی از مهمترین مسائل قبل از بهره‌مندی از راه و سایر امکانات رفاهی موضوع اقتصاد روستاست این معدن قرار است چه میزان در چرخه اقتصادی مردم این آبادی تاثیرگذار باشد به چه قیمتی اجازه بدهیم تمام زندگی‌مان از بین برود؟

ما مخالف استخراج معدن و توسعه نیستیم، اما به جز یک جاده بین مزارع، هیچ مسیر دیگری برای رسیدن به معدن وجود ندارد این جاده بین مزارع نیز اراضی کشاورزی مردم بوده و برای آن سند مالکیت دارند.

استخراج این معدن و صرفه آن در ابعاد مختلف باید بررسی شود، بخاطر چند نفر انگشت‌شمار نمی‌شود مردم یک روستا را سرکوب کرد، اگر به صرفه است و از کشاورزی بهتر است خوب به نفع مردم عمل کنند.

ما مخالف سرمایه‌گذاری نیستیم، سرمایه‌گذاری می‌تواند برای بسیاری از جوانان تحصیل‌کرده استان و به تبع آن روستای ما اشتغالزایی کند، اما امروز شاهد هستیم که برخی‌ها به نفع خود قانون را دور می‌زنند وقتی منابع طبیعی و محیط زیست به صورت مکتوب اعلام کرده‌اند که مجوزی برای این معدن صادر نکرده‌اند، چرا مردم را تحت فشار قرار می‌دهند.

در آخرین مورد از ۲۱ نفر اهالی روستا به عناوین مختلف شکایت کردند برای مثال در حالی سرمایه‌گذار از مردم آبادی با این عنوان که از سال ۱۳۹۸ اجازه کار به من نداده‌اند و زیان دیده‌ام شکایت کرده که مجوز ثبت معدن در ۱۲ آبان ماه ۹۹ به نامش زده‌اند و در بهمن ماه ۹۹ با ورود به روستا نظر مردم را جویا شد و اکثر قریب به اتفاق اهالی اعلام نارضایتی کردند.


تشکیل تعاونی


تصمیم به تشکیل یک تعاونی برای مردم روستا با ۲۶۶ نفر عضو که همگی سرپرست خانوار هستند، گرفتیم مرحله تاسیس و معرفی هیئت موسس را پشت سر گذاشتیم و الان در مرحله ارائه طرح توجیهی هستیم حتی برای تشکیل این تعاونی هم کارشکنی‌هایی انجام دادند بار‌ها مورد هتک حرمت قرار گرفتیم.

این افراد به نمایندگی از مردم روستا با حضور در خبرگزاری فارس بار دیگر خواستار بیان مطالبات بحق مردم روستای قلعه‌گاه و انعکاس آن به مسوولان استانی و کشوری شدند و خواستار ورود استاندار کردستان هم به این موضوع شدند.

منبع: خبرگزاری فارس

عناوین برگزیده